1) Meningkatkan
Kualiti Pendidikan
Pelaksanaan inovasi pendidikan di sekolah dapat memberi
kesedaran kepada guru tentang penggunaan teknologi terkini yang harus dimiliki
oleh guru. Guru mesti mempunyai kesedaran tentang keperluan
untuk berinteraksi dengan teknologi terkini supaya dapat membiasakan generasi
kini dengan cara hidup canggih pada abad ke-21. Antara kemahiran yang
harus dimiliki oleh guru adalah dari segi penggunaan multimedia dalam
pendidikan dan pemilihan maklumat mengikut kesesuaian tujuan pengajaran dan
pembelajaran. Penguasaan kemahiran selari dengan perkembangan semasa
adalah sesuatu yang amat penting bagi meningkatkan profesionalisme keguruan dan
kualiti seseorang guru. Guru yang berkualiti pada masa ini mesti mengikuti
perubahan yang berlaku dalam masyarakat dan perkembangan antarabangsa.
Maka, guru inovasi masa kini perlu berkemahiran tinggi dari aspek Teknologi
Maklumat dan Komunikasi (TMK) bagi meningkatkan keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran dalam bilik darjah . Menurut Noriati A. Rashid et al. (2010) guru-guru
perlu memiliki keupayaan dalam melaksanakan pengajaran dan pembelajaran yang
mampu melahirkan generasi yang kreatif dan inovatif
2) Meningkatkan
Keberkesanan Proses Pengajaran dan Pembelajaran
Dalam melaksanakan inovasi dalam PdP, terdapat
pelbagai aktiviti yang boleh dilaksanakan oleh guru. Aktiviti ini sebagai usaha
untuk membantu murid menguasai sesuatu pengetahuan tanpa disedari oleh murid
tersebut bahawa mereka sedang belajar melalui aktiviti yang dilaksanakan. Murid yang mempunyai gaya berfikir yang
tinggi, guru boleh menyediakan aktiviti analisis atau penyelesaian masalah
dengan menggunakan borang grafik manakala murid yang kurang berminat untuk
belajar, guru boleh mendorong pembelajaran aktif dengan menggunakan audio atau
video yang menarik dengan menggunakan peralatan Teknologi Maklumat dan
Komunikasi (TMK).
3) Mewujudkan Persekitaran Pembelajaran yang Kondusif
Penyediaan persekitaran pembelajaran
yang kondusif sememangnya merupakan suatu aspek yang amat penting. Menurut
Noraini Idris dan Shuki Osman (2009), guru perlu menyediakan suasana dan
persekitaran yang kondusif terhadap pembelajaran semasa mengajar.
Persekitaran pembelajaran dalam konteks pendidikan merujuk kepada iklim dan
budaya bilik darjah secara menyeluruh yang merangkumi beberapa aspek tertentu
iaitu pola komunikasi, reka bentuk, dan kebolehan guru mengurus murid-murid
dalam bilik darjah. (Choong Lean Keow, 2009). Pengurusan
bilik darjah yang berkesan adalah terdiri daripada tingkah laku yang
menghasilkan penglibatan pelajar yang maksimum dalam aktiviti pembelajaran,
meminimumkan tingkah laku pelajar yang mengganggu tugas guru dan pelajar lain
serta penggunaan masa pembelajaran yang efisyen. Selain
itu, antara ciri guru berinovasi antara lainnya mampu menyediakan persekitaran
pembelajaran paling kondusif dan memberi ruang seluas-luasnya kepada murid
untuk mengasah kebijaksanaan berfikir.
4)
Menarik Minat Murid untuk Belajar
Pelaksanaan inovasi pelajar pada zaman ini sudah
didedahkan dengan penggunaan teknologi maklumat yang terkini dan sekiranya
tiada perubahan bagi kurikulum bilik darjah, mereka akan mudah bosan. Halizah
Hamzah dan Joy Nesamalar Samuel (2009) berpadangan bahawa guru seharusnya melaksanakan kaedah atau
teknik yang baharu, efektif dan yang dapat merangsang minat murid.
Kepelbagaian aktivti bukan sekadar berupaya menarik minat murid bahkan juga
boleh mewujudkan suatu situasi di mana murid tertunggu-tunggu untuk melihat aktiviti
berikutnya.
Bibliografi
Haliza Hamzah & Joy Nesamalar Samuel. (2009). Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku.
Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Noraini Idris & Shuki Osman. (2009). Pengajaran dan Pembelajaran Teori dan
Praktis. Kuala Lumpur: Mc Graw Hill.
Noriati A.Rashid et
al. (2010). Guru dan Cabaran Semasa.
Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment